HANDS-ON PREVIEW | Digimon Story: Time Stranger toont hoe ver de franchise is geëvolueerd
Acht jaar na Cyber Sleuth: Hacker’s Memory keert de Digimon Story-reeks terug met Time Stranger, een ambitieuze turn-based RPG. Het is al de zevende game in de reeks en de eerste game die ook een volwaardige Engelse dubbing zal bevatten. De game zal meer dan 450 Digimon bevatten en probeert zowel nieuwe als oude Digimon liefhebbers aan te trekken met een mix tussen bekende en nieuwe gameplay elementen. Wij konden alvast aan de slag met de game op het Back to School evenement van Bandai Namco in Parijs.
In Time Stranger kruip je in de huid van een agent van ADAMAS, een geheime organisatie die het bovennatuurlijke onderzoekt. Je gaat op onderzoek in Shinjuku, een deel van de stad die door de overheid is verzegeld. Daar kom je verschillende mysterieuze wezens tegen, genaamd Digimon. Terwijl je probeert om te gaan met deze krachtige monsters, kom je plots terecht in een mysterieuze explosie die je acht jaar terug in de tijd slingert. Het spel speelt zich af in de menselijke wereld en in de digitale wereld genaamd Iliad.
Je beste vriend tijdens dit hele avontuur is toch vooral je Digivice. Dit is een toestel waarop je al je Digimon gerelateerde instellingen kunt raadplegen en veranderen. Je kunt hier de statistieken van je Digimon raadplegen, de opstelling van je team en de voorwerpen om te gebruiken in het heetst van de strijd. De meest nuttige functie is het creëren van meer Digimon om je team te versterken. Tijdens elk gevecht zal de Digivice alle tegenstanders analyseren. Als je voldoende data hebt verzameld, kun je de verzamelde gegevens omtoveren tot een levensechte Digimon. Hierbij geldt dat meer verzamelde data een sterkere Digimon oplevert.
Wanneer je Digimon sterker worden, leren ze nieuwe aanvallen. Daardoor kunnen ze vaak gebruik maken van andere elementen die inspelen op zwaktes van anderen. Daarnaast is ook hun persoonlijkheid van belang. Ze worden namelijk nogal graag vertroeteld. De manier waarop je dit doet, zal de persoonlijkheid van je Digimon veranderen. Zo zal een Digimon met een roekeloze persoonlijkheid een sterkere aanval en een grotere levensbalk opbouwen bij het levelen. Onze speelsessie was te kort om op te maken of dit sport micromanagement echt nodig zal zijn doorheen de campagne, maar het is natuurlijk een mooie toevoeging die meer controle geeft over de ontwikkeling van je team.
Elke Digimon beschikt over een attribuut. In totaal zijn er zeven aanwezig in het spel, maar ze vormen steeds een klassieke driehoek die we kennen uit andere RPG’s. Het attribuut Virus is sterk tegen Data, die op zijn beurt sterk is tegen Vaccine, die dan weer makkelijk een Virus naar huis speelt. Naast het attribuut heb je dan ook nog de eerder vermelde elementen zoals vuur, ijs, wind enzovoort. Er is dus heel wat om rekening mee te houden tijdens een gevecht en het doel is om zoveel mogelijk misbruik te maken van de zwaktes van je tegenstanders. Het spel helpt je hier wel mee door dit telkens duidelijk weer te geven wanneer je een reeds bekende vijand aanvalt. Aanvallen zijn steeds vlot en gaan gepaard met flink wat visuele effecten om de aanvallen kracht bij te zetten.
Er zijn gebieden waarbij je elke paar stappen een mogelijk gevecht tegenkomt. Je ziet vijandelijke Digimon gewoon bewegen op de map dus je kunt ze ontwijken, of al een klap geven nog voordat het gevecht start. Zwakkere monsters zullen door zo’n klap al meteen verslagen neervallen. Wordt het aantal gevechten toch even teveel, dan kun je de snelheid van de animaties tot vijf keer versnellen of de automatische battle functie activeren.
De wereld om je heen zit boordevol verborgen schatten die je kunt opzoeken met de scanfunctie van je Digivice. Blokkeert een omgevallen boom je pad, dan kun je de krachten van je team gebruiken om die boom tot houtsnippers te slaan. Je Digimon helpen je met hun specifieke krachten om de map grondig te verkennen. Zo nemen ze je op hun schouders om sneller te lopen, slingeren of vliegen ze je over ravijnen en kun je zelfs onder het wateroppervlak op verkenning gaan.
Om de gameplay loop wat te doorbreken, bevat Time Stranger ook een kaartspel. Kaarten kun je gaandeweg verdienen of kopen bij marktkramers. Het spel heeft zowel visueel als strategisch niet zoveel om het lijf. Je gebruikt vijf kaarten waarop een Digimon is afgebeeld met een level en een attribuut. Je kiest zelf de volgorde waarop je de kaarten uitspeelt en de Digimon op de kaarten vechten vervolgens een 16-bit gevecht uit waarna die met het hoogste level en het sterkste attribuut de overwinning haalt. Het voelt nogal simplistisch aan en zal slechts kortstondig je aandacht weten te houden.
Wat je aandacht wel zal houden is de opzwepende techno muziek die op elk moment van het spel aanwezig is. Meermaals betrapten we onszelf er op om mee te neuriën met de deuntjes die ook na het spelen nog bleven nazinderen. De cell shading graphics zijn degelijk, maar we hebben al mooiere uitwerkingen gezien in deze stijl. Niet elk aspect van bijvoorbeeld de stad Shinjuku kwam even scherp in beeld. Mogelijk wordt dit nog verbeterd tegen de release.
Al met al oogt Digimon Story: Time Stranger als een veelbelovende terugkeer van de franchise, met genoeg vernieuwende elementen om zowel nieuwe spelers als doorgewinterde fans te boeien. Het turn-based gevechtssysteem voelt strategisch en toegankelijk tegelijk, de Digivice voegt een diepgaande managementlaag toe en de combinatie van de menselijke en digitale wereld zorgt voor variatie in de settings. Time Stranger belooft een RPG te worden die je meerdere uren zal blijven boeien, al is er nog wat werk aan de winkel om de ruwe kantjes scherp te krijgen.