REVIEW | Granblue Fantasy: Relink heeft duidelijk veel liefde gekregen
Granblue Fantasy: Relink brengt de bemanning van de Grandcypher naar een nieuw rijk genaamd Zegagrande. Dichter bij Estalucia dan ooit kijkt de kapitein al vol verwachting uit naar een reünie met diens vader. Helaas kan die reis ook nooit vlot verlopen en word je dus meteen aangevallen. Wanneer een van je reisgenoten, Lyria, de primal beast Bahamut oproept om aan je zijde te vechten wordt die echter ook wild. Lyria merkt dat er iets mis gaat met de connectie, maar wanneer ze Bahamut eindelijk bedaren is de Grandcypher ook best om zeep. Na een noodlanding op het eiland Folca ontmoeten ze Rolan en besluiten ze hem te helpen met een primal beast op het naburige eiland Tempeah.
Dankzij Lyria’s speciale kracht om met primal beasts te communiceren kunnen ze namelijk een kostbare bondgenoot zijn voor de man. Wanneer ze oog in oog komen te staan met de bewaker van het eiland blijkt die echter ook compleet wild te zijn. Wanneer het team bovendien belaagd wordt door een mysterieuze en ontzettend sterke tegenstander, komt zijn team Lyria ontvoeren. Ze noemen zichzelf Pilgrims of Avia. Lyria zou een shaman zijn die uiterst belangrijk is voor hun missie. Onder leiding van de mysterieuze Lilith nemen haar trouwste soldaten Id, Maglielle en Gallanza jouw trouwe compagnon mee en laten ze je voor dood achter. Vanaf dat moment is het voor de bemanning van de Grandcypher een race tegen de klok om Lyria terug te vinden. De volgende keer dat ze haar zien lijkt die zichzelf niet te zijn. Met een mysterieuze halsketting die haar lijkt te controleren keert ze zich tegen haar voormalige bondgenoten. Bovendien komen de oersterke generaals regelmatig ten tonele om je het leven zuur te maken. Wie is Lilith, wat is ze van plan en waarom is Lyria zo belangrijk voor haar? Ontdek het zelf in de fantastische wereld van Granblue Fantasy: Relink.
Voor trouwe fans van de originele mobiele game is Relink een leuke aanvulling op het fantastische verhaal dat Cygames in het verleden al bracht. Helaas is het voor nieuwere spelers soms zoeken naar antwoorden. Het verhaal van hoe de crew op de Grandcypher belandde in de eerste plaats kan je lezen door middel van Fate Episodes aan de quest counter die je in elk dorp vindt. Bij bepaalde personages heb je zelfs bij het lezen van de Fate Episodes extra informatie nodig. Zo gaat het bij Vaseraga best uitgebreid over de strijd van de Society tegen de Foe en worden er speciale termen gebruikt zonder veel uitleg. Als je het beter wilt begrijpen moet je weer op zoek in Lyria’s journal voor een verklaring. Helaas ligt de kracht van het spel deze keer niet in het verhaal, wat best jammer is gezien de sterke verhalen die verteld werden in de mobiele game.
Met zijn uitgebreide poel aan personages waaruit je kan kiezen is er een heleboel variatie in speelstijlen tijdens de gevechten. De kapitein die je in het begin kan kiezen is alvast een fantastische allrounder. Doorheen het spel kan je jouw kit aanpassen naar wens. Of je nu graag als support, buffer, debuffer, offensive of defensive personage speelt, door middel van de Mastery kan je jouw Gran of Djeeta bouwen om gelijk welke rol te spelen. Naast de hoofdpersonages Katalina, Rackam, Io, Eugen of Rosetta krijg je ook een brede waaier aan personages met verschillende rollen aangeboden. Deze rekruteer je door middel van uitnodigingskaarten die je inwisselt in de winkel van Siero. Er is een mooie mix van populaire personages uit de originele game, die allen een eigen rol hebben. Buiten de balans in rollen is er ook nog eens een balans in het geslacht van de opties, wat bijna gek is gezien de voorkeur voor ‘waifus’ in de gacha game. De rassen zijn daarentegen weer minder gebalanceerd. De Skydom van Granblue bevat veel interessante harvin, draph, erune en primal beast personages, maar in Relink krijgen we vooral met menselijke personages te maken.
Dat gezegd zijnde is deze poel een ware schatkist aan variatie die ervoor zorgt dat de gameplay echt gaat schijnen. Met zowel mechanics die bij elk personage terugkomen zoals link attacks en Skybound Arts, als de skills en mechanics die elk personage uniek maakt, is de game zowel vol actie als een tactisch pareltje. Wanneer je bepaalde skills of Skybound Arts gebruikt, dodge of block gebruikt als verdediging, of je je strategisch plaatst voor links met je teamgenoten, kunnen allemaal het succesvol afmaken van de missie beïnvloeden. Niet alleen dat, maar zelfs de manier waarop je gevechten moet aangaan wisselen hier en daar. Zo moet je tijdens een bepaalde missie juist de kannonnen aan boord van het schip gebruiken om zo veel mogelijk vliegende vijanden neer te halen voor ze dicht genoeg komen om de bemanning aan te vallen. De ontzettend grote variatie en indrukwekkende boss fights tonen de liefde die er in het spel gestoken is. De enige gameplay minpunten zijn redelijk onbeduidend in het grotere geheel. Zo zijn er af en toe platformer stukjes die best vervelend spelen en weinig ruimte laten voor fouten. Er zijn hier en daar ook vreemde keuzes gemaakt op het vlak van button mapping.
Naast de gameplay zien we een prachtige art style in zowel de 2D-illustraties als hun 3D-modellen. De wereld voelt dankzij de kleurrijke stijl, die een beetje aan mooie waterverfschilderijen doet denken, levendiger dan ooit. Voeg daar dan nog eens een prachtige samenwerking tussen de legendarische Nobuo Uematsu en huismuzikant Tsutomu Narita aan toe en je kan zeggen dat het geheel een streling is voor de zintuigen. De orchestrale symfonieën die de indrukwekkende graphics in de boss fights bijwonen maken het geheel gewoonweg magistraal.
Granblue Fantasy: Relink was een ambitieus project van CyGames waar duidelijk veel liefde in gestoken is. Het korte verhaal en de kleine ergernissen in gameplay kunnen de moeite en liefde die er in het spel gestoken zijn gelukkig niet overschaduwen, waardoor we de Skydom op elk vlak grootser dan ooit tevoren kunnen meemaken.
- Orchestrale muziek
- Indrukwekkende graphics
- Veel afwisseling in combat
- Veel speelbare personages
- Verhaal overtuigt niet
- Vreemde button mapping
- Vervelende platformer stukjes