7 games die perfect zouden passen in de geschiedenisles
Eind vorig jaar lanceerde een Vlaamse leerkracht het idee om Assassin’s Creed Odyssey te gebruiken in de lessen geschiedenis, waarna Ubisoft tijdens de coronacrisis ook op de wagen sprong met een gratis digitaal lessenpakket. Onlangs werd This War of Mine in Polen dan weer op de officiële leeslijst gezet, omdat het een relevant beeld schetst van de oorlog in ex-Joegoslavië. Net als velen onder jullie zijn wij natuurlijk al langer van mening dat er heel wat geleerd kan worden van games, dus gingen we op zoek naar enkele titels die van ons ook best een plaatsje op school kunnen krijgen. De typische puzzelgames en aanverwanten laten we even opzij liggen, want we richten onze focus vooral op een goede geschiedenisles.
Total War: Attila
Total War: Attila speelt zich af aan het einde van het Romeinse Rijk en het begin van de middeleeuwen, in een periode die vaak als de donkere middeleeuwen wordt omschreven. Het is daarom de perfecte game om jongeren te leren hoe het Romeinse Rijk naar het einde toe niet meer die grootmacht is die het ooit was. We hebben allemaal geleerd dat het rijk op een bepaald moment in elkaar stort, maar hoe het echt aan zijn einde komt weten veel mensen niet.
In Total War: Attila leer je daarnaast ook over een moment in de Europese geschiedenis waarin heel wat mensen naar een nieuwe plek trokken en bepaalde religies de overhand begonnen te nemen. In een tijd waarin migratie nog steeds een belangrijk item is, vallen er dus heel wat lessen te trekken uit de game.
Valiant Hearts: The Great War
Valiant Hearts: The Great War gaat van start in 1914 en loopt ten einde in 1917, wanneer de Verenigde Staten zijn leger naar het front in Europa stuurt. De game vertelt dus een flinke portie van de Eerste Wereldoorlog en het doet dat bovendien in een aangenaam jasje. Het is immers geen typische shooter, maar wel een emotioneel verhaal van verschillende personages die op hun eigen manier de oorlog beleven.
Bovendien worden de Duitse troepen ook niet als de slechteriken neergezet en zijn de geallieerden niet allemaal helden. Zo krijg je een genuanceerd beeld van de Groote Oorlog. Dat een van de hoofdpersonages een Belgische is, is enkel maar meegenomen om het verhaal nog dichter bij de leerlingen te brengen.
Crusader Kings 2
In Total War: Attila kregen we de aanloop naar de middeleeuwen, maar in Crusader Kings 2 zitten we er middenin. De game speelt zich dan ook ruwweg af van het jaar 1000 tot het jaar 1500. In die periode controleer jij een middeleeuwse dynastie en kom je in contact met een boel historische figuren. Je enige doel in het spel is groter en bekender worden dan alle andere dynastieën. Zo leer je niet alleen bij over heel wat grote figuren, maar ook over het leven van de gewone burger in die tijd.
Expeditions: Viking
Er bestaan heel wat misverstanden over Vikings (nee, ze droegen niet allemaal een helm met hoorns), en die zijn blijkbaar heel moeilijk om de wereld uit te helpen. De makers van Expedtions: Viking zijn daar wel in geslaagd en hebben zo een accurate weergave van de Vikings op het scherm getoverd. Een belangrijk onderdeel van de game is bewijzen dat je niet enkel een sterke leider bent, maar dat je ook eerlijke beslissingen weet te nemen. Zo leren studenten naast wat geschiedenis ook hoe een echte leider zich hoort te gedragen.
Verdun
Je had hier misschien een boel shooters verwacht, maar die hebben we met opzet een beetje aan de kant gelaten. Langs de ene kant verwachten we dat heel wat scholen het niet zien zitten om kinderen met shooters aan de slag te laten gaan, maar er zijn ook gewoon zoveel shooters waarin jij als speler de absolute held bent en het zo dus niet meer realistisch is.
Verdun is daar ook niet helemaal onschuldig aan, maar omdat het een multiplayergame is, komt dat veel minder fel naar voor. Daarnaast toont de game in de mate van het mogelijke de manier waarop gevechten in de loopgraven gevoerd worden, zij het dan aan een iets hoger tempo en met minder soldaten dan in het echte leven. Voeg daar nog de accuraatheid van de verschillende uniformen en wapens aan toe en je krijgt een game die best wel wat nuttige informatie bevat.
IL-2 Sturmovik
In Wereldoorlog II werd er voor het eerst echt oorlog gevoerd in de lucht en wie een goed beeld wil krijgen van die begindagen, kan het beste aan de slag met een game uit de IL-2 Sturmovik reeks. De vliegtuigen werden met veel oog voor detail nagemaakt en ook de besturing zit vrijwel perfect in elkaar. Daarnaast laten de games je ook reageren als een echte mens. Ga je te vrij om met de G-krachten, dan kan je het bewustzijn verliezen en gewoon neerstorten. Tot slot zijn de games ook gewoon leuk om te spelen, met goed doordachte missies en intense luchtgevechten
The Oregon Trail
Om af te sluiten grijpen we terug naar een kleine uitzondering in deze lijst, want The Oregon Trail is voor ons in Europa niet echt iets dat belangrijk is voor onze geschiedenis. Toch vinden we het een game met waarde voor de geschiedenislessen.
Om te beginnen is het gewoon al een heel oude game en ook dat heeft zijn waarde. Daarnaast is elke beslissing die je in The Oregon Trail maakt, wat studenten dan weer kan leren goed na te denken over hoe ze verder willen gaan.
De moeilijkheden waar je in de game mee te maken krijgt, zijn ook heel realistisch en tonen aan dat het leven toen zeker niet eenvoudiger was dan vandaag.
Welke games zouden jullie graag in de les voorgeschoteld krijgen?
Delen in de comment!
AC origins vind ik dat ook erbij mag zijn, gaat over oude Egypte...
Geplaatst op 2020-07-21 06:52:00
De 2 'Discovery Tour' modes van Origins en Odyssey zijn er uitermate geschikt voor, hoewel ik niet zeker weet of die nog steeds als games beschouwd kunnen worden.
Geplaatst op 2020-07-21 12:14:37
Ik zie nergens Wolfenstein: the new order.
Geplaatst op 2020-07-21 16:27:25
Ik heb CIV3 lessen gehad op school.
Geplaatst op 2020-07-21 16:49:00
valiant hearts geeft ook enorm veel uitleg bij de gebeurtenissen en objecten die in die tijd gebruikt werden. van deze lijst zou ik hem helemaal bovenaan plaatsen.
Geplaatst op 2020-07-21 19:48:13
Frostpunk. Het is geen historisch accurate game, in tegendeel het stelt zelfs een apocalyptische toekomst voor. Wat het wel doet is een scenario schetsen van extreme kou en erbarmelijke omstandigheden, waarin het de speler voor moeilijke keuzes stelt. Geen enkele keuze is tussen zwart of wit.
Het is een spel dat heel goed laat zien dat in wanhopige omstandigheden keuzes gemaakt MOETEN worden die verklaren waarom bepaalde regimes aan de macht komen, wat men aanzet tot criminaliteit en toevluchting zoekt tot religie en dergelijke.
Vervolgens kun je dat koppelen aan de hongerwinter (zowel NL/BE als de Oekrainse Holodomor bijvoorbeeld), watersnoodramp, hoe Hitler aan de macht kwam, autoritarisme, fascisme, kinderarbeid, industriële revolutie, kerk en staat en zoveel meer.
Gewoonweg kinderen bombarderen met historische feiten is de manier om te zorgen dat ze absoluut nul interesse tonen. Wat je moet doen is het echt maken, zodat ze zich in andere schoenen kunnen verplaatsen.
Geplaatst op 2020-07-21 22:00:03
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt mocht je ze niet met feiten bombarderen maar met de concepten erachter. Persoonlijk vind ik geschiedenis ontzettend interessant. Wat ik niet interessant vind is het leren van in welk jaartal welke actie gebeurde. De motieven en de omstandigheden van de samenleving daarachter aan de andere kant wel. Wat maakt het uit wanneer Julius Caesar precies regeerde. Waarom hij bepaalde acties deed en keuzes maakte is vele malen interessanter en leerzamer. Al die factuele kennis verlies je op latere leeftijd toch terwijl een mindset of concept je voor je hele leven kan beïnvloeden. 1 van de grootste redenen waar hedendaagse scholen de plank volledig mis slaat.
Geplaatst op 2020-07-21 23:02:36